Helaas steken in het voor- en najaar de twee bekende konijnenziektes de kop op: RHD (Viral Hemorrhagic Disease) en Myxomatose.

RHD
Dit is een ernstige ziekte welke voorkomt bij konijnen vanaf 2 maanden leeftijd. RHD wordt direct overgebracht van dier op dier, of indirect via ontlasting of urine. Konijnen kunnen het virus ook opnemen via besmet gras. Wanneer een dier eenmaal besmet is geraakt, gaat het bijna altijd binnen 1-2 dagen dood, zonder dat er voorafgaand duidelijke ziekteverschijnselen gezien worden.
Er bestaat geen behandeling tegen deze ziekte. De ziekte kan voorkomen worden door vaccinatie.

konijn mandje

MYXOMATOSE
Deze ziekte kan leiden tot de dood en wordt verspreid via stekende insecten, zoals muggen, vliegen, vlooien en mijten. Ook door direct contact tussen konijnen kan het virus zich verspreiden. Een konijn met Myxomatose wordt sloom, wil niet meer eten en krijgt vaak gezwollen oogleden en waterige uitvloeiing uit de ogen. Behandeling verloopt bijna nooit succesvol en de meeste konijnen overlijden aan de ziekte. Preventieve maatregelen, waaronder vaccineren, zijn daarom van essentieel belang.
Vaccinatie tegen RHD en Myxomatose geeft een goede bescherming.

Voor myxomatose en RHD kunnen we vaccineren met behulp van een gecombineerd vaccin. Een konijn kan gevaccineerd worden vanaf 5 weken leeftijd. Het vaccin dient jaarljiks herhaald te worden. Uw konijn krijgt naast de vaccinatie ook een algehele gezondheidscontrole en zo nodig worden de nageltjes geknipt.

Tot ziens bij dierenkliniek Overhage!