Omdat wij gemerkt hebben dat de kennis over de kleine knagers soms tekort schiet hebben wij een aantal aandachtspunten voor u op papier gezet.

Huisvesting: U kunt de kooi van het konijn het beste op een rustige, tochtvrije plaats zetten. Als het hok buiten staat mag het nooit in de volle zon staan, konijnen kunnen namelijk erg slecht tegen hitte! Het hok moet regelmatig verschoond worden. Met name in de zomer moet iedere dag de plaats waar de behoeftes worden gedaan schoongemaakt worden omdat er snel maden komen! Als bodembedekking kunt u stro of houtkrullen gebruiken. Konijnen zijn groepsdieren daarom is het beter om ze niet alleen te huisvesten.meisje konijn

Voeding: Het belangrijkste om te weten is dat uw konijn altijd eet, als het een dag niet eet kan dit een teken zijn van ziekte. Het hoofdbestanddeel van de voeding van een konijn is hooi, zorg dat dit altijd voldoende voorhanden is. Het bevat veel voedingsstoffen en vezels, welke belangrijk zijn voor de spijsvertering. Tevens slijten de tanden van het konijn door het kauwen op het hooi wat erg belangrijk is aangezien de tanden blijven doorgroeien gedurende het hele leven.

Naast het hooi kunnen er ook brokken gevoerd worden. Het konijn heeft hier niet veel van nodig omdat ze energierijk zijn en de meeste konijnen er te dik van worden! Een richtlijn voor de hoeveelheid brokken is 20 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag. Dit hoeft niet perse in een bakje maar kan ook los in het hok, dan heeft het konijn wat te doen.

Vaccinatie: Het konijn kan geënt worden tegen 3 ziektes, namelijk myxomatose, RHD-1 en RHD-2. De ziektes zijn viraal en verlopen bijna altijd dodelijk, er is geen therapie voor. Voor een optimale bescherming kan het konijn tegen deze ziektes gevaccineerd worden. Voor myxomatose en RHD-1 bestaat een gecombineerd vaccin. Deze vaccinatie geven we één keer per jaar. De vaccinatie voor RHD-2 geven we ook één keer per jaar.

Castratie/sterilisatie: Konijnen zijn al vruchtbaar als ze 3-5 maanden oud zijn. Bij vrouwelijke konijnen (voedsters) is het advies om ze te steriliseren. Op latere leeftijd krijgen veel voedsters baarmoederkanker, daarom is het advies om ze op jongere leeftijd te steriliseren (vanaf een half jaar, liefst voor de leeftijd van 2 jaar). Bijkomend voordeel is dat de konijnen na steriliseren vriendelijker en rustiger worden.
Rammen kunnen ook gecastreerd worden op een leeftijd vanaf 4 maanden, reden hiervan kan zijn sproeien (urine) of agressie. Dit is een kleinere ingreep dan steriliseren van een voedster. Na de operatie is de ram nog gedurende 6 weken vruchtbaar! Gedurende deze periode moet hij nog apart gehouden worden van voedsters.